Remember Octavian Paler: „Zece motive pentru care nu mai sunt capabil să discut relaxat despre Traian Băsescu” (1)

octavian-paler1„În general, cei care-l contestă pe Traian Băsescu preferă, din câte observ, un registru umoristic. Vorbesc ba de Goldon Blitz, ba de „licurici”, ba de Elena Udrea şi se amuză pe un ton băşcălios. Zeflemeaua e un vechi har naţional, cu rol de supapă, în momentele dificile. Din păcate, însă, eu n-am umor. Înţeleg că a putea face „haz de necaz” e, la fel ca disperarea, un semn de vitalitate, dar asta nu mă ajută. Am ghinionul să duc cu mine o rigiditate care nu-mi permite să mă defulez, ca alţii, prin ironii sau prin „bancuri” când am impresia (cum am acum) că toate se smintesc în jur.

În plus, am o problemă de lămurit.

L-am susţinut pe Băsescu la „prezidenţiale” şi nu sunt în stare, nici azi, să regret decât că n-a fost altcineva în locul lui. Cu Năstase la Cotroceni, am fi asistat la triumful oligarhiei pesediste asupra României. Situaţie care ne-ar fi împins, pentru mulţi ani, poate, într-o nouă epocă fanariotă. Dar scuza că avem parte, se pare, numai de dileme în care orice alegi pierzi nu mă consolează. Dimpotrivă, mă pune în situaţia să nu mai ştiu unde e graniţa dintre „bine” şi „rău”. După ce am crezut a doua oară că e cu putinţă o „schimbare” la noi, mă văd obligat să văd în d-l Băsescu mai mult decât o decepţie. Două concluzii se pot desprinde, probabil, din motivele pe care le voi înşira: fie că lipsa mea de umor îmi joacă feste, fie că „ascensiunea lui Arturo Ui trebuie oprită”.

1. Voi spune din capul locului că Traian Băsescu nu ma deranjează ca persoană. România nu e o ţară de sfinţi. Şi nici măcar nu e una în care decenţa mai are un sens precis. Ceea ce mă deranjează este diferenţa dintre ceea ce face (şi spune) Băsescu în calitate de şef al statului şi ceea ce aştept eu de la un preşedinte al României. Funcţie care impune o anumită ţinută, conform prejudecăţilor mele. Nu-mi pot imagina un tribunal unde magistraţii ar apărea în slip, după cum nu-mi pot imagina (cred ca am mai spus-o) „Deşteaptă-te, române” cântat de o fanfară alcatuită din instrumentişti aflaţi în pielea goală. O minimă „regalitate” e de aşteptat şi de la preşedintele unei Republici, din necesităţi de prestanţă. Or, d-l Băsescu a de-solemnizat ideea de preşedinte. A târât-o prin cârciumi. A trivializat-o. Cum aş putea să mă mai uit la Traian Băsescu, acum, ca la un simbol, amintindu-mi limbajul de bordel din povestea cu „licuricii” în care a fost explicată (cum a fost explicată!) nu o opţiune personală, ci o opţiune a României?”

Editoriale publicate de Octavian Paler, în Cotidianul, în perioada 19 septembrie 2005 – 17 octombrie 2005.

Explicaţie pentru „povestea cu licuricii”

Pe 26 mai 2005, a avut loc o întrevedere între preşedintele Traian Băsescu cu directorul unui cotidian central,  un realizator de emisiuni TV şi redactorul-şef adjunct al unui săptămânal. Întâlnirea, la care au mai participat şi două doamne, consilieri prezidenţiali,  s-a prelungit până aproape de ora 3.00 dimineaţa, la Restaurantul „Golden Blitz”, unde au fost discutate şi probleme legate de eliberarea ostaticilor… Întrebat de ce ţine atât de mult la „Axa Washington-Londra-Bucureşti” şi nu este adeptul unor relaţii la fel de apropiate cu partenerii tradiţionali Franţa şi Germania, Traian Băsescu a afirmat râzând: „Decăt să sug… la mai mulţi licurici mai mici, mai bine sug… la un licurici mai mare”! (Sursa Gardianul, 19 Aug 2005 http://stiri.itbox.ro/stiri-citeste/Diverse/stiri-AXA-LUI-BASESCU-SI-SEXUL-ORAL.html)

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Politica în pioneze. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

