Remember Octavian Paler: „Zece motive pentru care nu mai sunt capabil sa discut relaxat despre Traian Basescu” (7)

octavian-paler1Simt nevoia să motivez, pe scurt, acest mic „serial” pentru a preveni bănuiala că aş suferi de o „obsesie Băsescu”. De fapt, sufăr de o prejudecată, pe care-mi sprijin opiniile, chiar dacă sunt greşite sau excesive: cine nu e niciodată mânios nu-şi iubeşte, cred, suficient ţara. În plan uman, d-l Băsescu şi eu suntem din lumi diferite. Dar Traian Băsescu este, acum, preşedintele României. Şi toate referirile sale la România sau pe seama României mă implică, în mod fatal, şi pe mine în calitate de cetăţean român.

Unele mă jignesc, ca român, altele mă îngrijorează. Sau mă pun pe gânduri. Nu cumva mă intreb  el reprezintă, într-adevăr, „subconştientul colectiv al poporului”? La asta trebuie să adaug o dilemă pe care, din păcate, n-o pot rezolva decât admiţând că există dileme în care, orice alegi, pierzi. Nu vreau nici azi să-mi imaginez ce consecinţe ar fi avut instalarea lui Adrian Năstase la Cotroceni, dar, după experienţa ultimei jumătăţi de an, îmi e ruşine că l-am votat pe d-l Băsescu. De altfel, după aceste „zece motive”, cărora le voi pune punct marţea viitoare, voi încerca să uit de Domnia Sa. Atât cât îmi va permite prejudecata amintită.

8. Aş fi preferat să nu aflu cum şi-a explicat Traian Băsescu, într-o noapte, comesenilor săi, la Golden Blitz, opţiunea sa pentru „marele licurici”. Dar, dacă tot a fost înfrântă regula discreţiei, mă pot mira că reacţiile s-au oprit la „glumiţe”. Sincer să fiu, mă aşteptam la o stupoare imensă. Căci d-l Băsescu nu vorbise la Golden Blitz despre plăcerile sale private, ci despre „concepţia” sa aupra politicii noastre externe. Or, n-am auzit decât bancuri, băşcălie amuzată. Semn dublu: a) că vulgaritatea d-lui Băsescu nu mai surprinde pe nimeni; b) şi că nici noi, se pare, nu ne grăbim să luăm ceva în serios.

Îmi dau seama ce risc prin perplexităţile mele. Să mi se spună că sunt prea „acru”, incapabil să înţeleg şi farmecul trivial al vieţii. Perfect. Sunt gata să mă declar, eu însumi, o persoană învechită, cu idei demodate despre ruşine. Asta îmi poate scuza, eventual, teama că prin reacţiile la povestea deocheată cu „licuricii” am mai dovedit o dată că la noi băşcălia rezolvă totul. Şi dramele, şi situaţiile dezonorante. Avem nevoie, s-ar zice, doar de supape şi de puţină flecăreală ca să ne obişnuim cu orice, după care conchidem „filosofic” că „n-a fost să fie”. Or, din chestia cu „licuricii” s-ar fi cuvenit, cred eu, să tragem două concluzii grave, dacă ţinem să ne considerăm „actori” ai istoriei, nu „victime” ale ei.

Prima concluzie care s-ar impune e că actualul preşedinte al României e periculos şi ca model negativ. Nu spun ceva nou observând că buna creştere a primit grele lovituri în ultimii şaisprezece ani prin „democratizarea” proastei creşteri. Jena joacă azi un rol minim în România. E suficient să urmăreşti ce ne oferă, de regulă, televiziunile noastre pentru a te convinge. Doar neadaptaţii mai au probleme cu bună-cuviinţă. în rest, nu mai există oprelişti în calea prostului-gust şi a mitocăniei. În aceste condiţii, numai de un preşedinte care să se joace cu prestigiul instituţiei prezidenţiale, sub pretextul aiuritor că, astfel, se manifestă „anti-sistem”, nu era nevoie!

Ce ironie: după ce a pozat în „inamic al corupţiei”, Traian Băsescu e pe cale să devina un „mare corupător”. Faptul că are „fani” şi printre oameni care nu pot fi bănuiţi de vulgaritate e o dovadă că „stilul Băsescu” poate fi contagios. Ce-i drept, am îndoieli în privinţa raporturilor noastre cu seriozitatea gravă (sau prea „rigidă”, ar spune unii). Ne-a plăcut, se pare, mai mult băşcălia decât spiritul critic. Până şi comunismul a fost la noi un amestec de Stalin şi Caragiale. Dar „moda Băsescu”, fals antidot la „pesedism”, după opinia mea, poate compromite, pentru o vreme, şansa de a ne ţine sub control metehnele naţionale. Putem ajunge să confundăm „mândria de a fi român” cu „mândria de a fi bădăran”. Putem ajunge să „hăhăim” cu toţii într-o tragedie.

A doua concluzie care se impune e de alt ordin. Avem, s-o recunoaştem, o lungă tradiţie a „capului plecat”. N-am repetat noi, mereu, scuza că „nu omul e deasupra vremilor, ci bietul om e supt vremi”, cum se lamenta cronicarul? N-am făcut noi din fatalism o filosofie, bună să explice orice? Dar nimeni, până acum, nu şi-a motivat „capul plecat” într-un limbaj atât de scandalos.

Înainte de „mărturisirea” de la Golden Blitz, am fi putut presupune că Traian Băsescu este un pro-american fanatic, dispus să sfideze întreaga Europă prin supra-pro-americanismul său. Şi că Washingtonul este pentru el ceea ce este Mecca pentru musulmani.

Ei bine, nu. Pro-americanismul d-lui Băsescu, singular ca zel în Europa, nu are, măcar, scuza convingerilor. Din „teoria” sa cu „licuricii” rezultă limpede: dacă „marele licurici” ar pierde într-o zi din greutate, Traian Băsescu nu ne-ar mai recomanda să arătăm Uniunii Europene „o oarecare aroganţă”, ci şi-ar pleca, smerit, capul spre Bruxelles.

Îmi imaginez cu jenă în ce termeni se discută, la această oră, despre preşedintele nostru în cancelariile europene. Şi nu pot să-mi reprim o teamă: că asta va însingura tot mai mult România. Nu era de-ajuns că eram pacientul cel mai bolnav din Europa. Acum, graţie d-lui Băsescu, ne ameninţă o izolare „sanitară”, din ce în ce mai clar anunţată de răceala sau de complezenţele reţinute din „diagnosticele” diplomatice.

Editoriale publicate de Octavian Paler în “Cotidianul” în perioada 19 septembrie – 17 octombrie 2005.

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Politica în pioneze. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

