La Tismăneanu-ntr-o grădină, a prins jalea rădăcină

Incalificabil. Funcţiile publice nu sunt veşnice. Un atac fără precedent la decomunizarea ţării. Politizarea de bine a fost înlocuită cu politizarea de rău. De ce ne prigoneşti, tovarăşe Doamne?

Odată cu eliberarea din funcţiile de conducere de la „Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc” a domnilor Vladimir Tismăneanu şi Ioan Stanomir, Micul Groza, cum îl numeşte Cristian Preda pe fostul Micul Titulescu, cu ura clocotind şi pulsându-i resentimentar în jugulară a dat o lovitură grea savantlâcului naţional.

Ruşine! Ruşine! Ruşine! De trei ori, ruşine!… E cam de patru ori, dar aşa era şi cu cei trei muschetari.

Ditirambii înălţaţi lui Vladimir Tismăneanu în special se încaieră plini de virtuozitate cu melopeele „exprimând veridic, direct şi spontan durerea personală pentru cel plecat, o sinceră revărsare melodică a părerii de rău”.

Cerându-şi sarcastic nişte d’alea, cum le zice, scuze „societăţii civile oficiale”, adică aia rea şi maştehă, Cristian Pătrăşconiu, într-un articol de pe Hydepark.ro aruncă cu nisip în ochii celor ciuciţi „cu mâna întinsă, în poziţia ghiocel”. Cam cum stătea şi dumnealui când a fost uns director adjunct pe probleme de comunicare al ISP (Institutul de Studii Populare/PDListe).

Ceea ce încearcă Pătrăşconiu să celebreze este apolitismul domnilor Tismăneanu şi Stanomir. Şi cică cu argumente:  „E, aşadar, logic să ne întrebă cînd e, cu adevărat, politizată această instituţie? Cînd ea e condusă de politicieni sau cînd nu e condusă de politicieni?”

Nimic de zis, pe vremea când comasatul IICCMER se numea Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului în România şi Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc, la conducere se aflau istoricul Marius Oprea, respectiv fostul exilat Dinu Zamfirescu, membrii PNL. Cel din urmă i-a succedat deunăzi lui Tismăneanu.

Nimic de zis însă nici în contra ataşamentului partizan al domnilor Tismăneanu şi Stanomir. Şi nu doar prin prisma declaraţiilor publice privind „proiectul Băsescu & PDL”, ci şi prin regăsirea lor în strucutra de conducere a sus-pomenitului ISP, trestia gânditoare a PDL. Dar vai, greşesc. Vladimir Tismăneanu a criticat crunt PDL de oricâte ori a avut ocazia. „Am criticat şi PDL, de pildă în momentul excluderii lui Cristian Preda.” Nu credeţi că aţi cam exagerat cu criticile la adresa PDL, domnule Tismăneanu?

Să amintim catalogările lui Vladimir Tismăneanu la adresa noului premier, cel sub a cărui coordonare se află IICCMER? Şi mă refer aici doar la câteva: „aventura pontocraţiei, o tragicomedie în curs de desfăşurare”; „Se ştiu care sunt opiniile mele despre premierul actual şi despre partenerii săi de coaliţie. Pe Ion Iliescu, Viorel Hrebenciuc, Adrian Năstase, Felix etc. îi consider arhitecţii şi beneficiarii unei uzurpări a statului. Pe Victor Ponta şi pe Crin Antonescu îi consider marionete ale celor numiţi mai sus”; „restauraţia autoritară”. Na, că le-am amintit înainte să-mi daţi un răspuns!

Cum vedem, o sinceră invitaţie la dialog, colaborare şi servirea interesului public, explicitate de Tismăneanu astfel:  „Pontocraţia este o galerie de măşti, o cascadă de demagogie neţărmurită, furtuni de praf în ochi şi absenţa ruşinii ca patologie a puterii ce se doreşte absolută. Născut din frică, ranchiună şi ură, regimul pontocratic, de sorginte comunistă, ignoră reguli de bază ale democraţiei, între care respectul pentru norme, proceduri şi posibilitatea tragerii la răspundere.”

Pentru „imnologul” şi narcisistul Tismăneanu (însuşiri care se adaugă celor ale politologului de la University of Maryland şi autorului de cărţi despre comunism; deşi unele sunt compilaţii după altele), ca şi pentru cântăreţii lui în strună, numirea sa la conducerea IICCMER de către premierul Boc este apolitică, iar demiterea sa de către premierul Ponta este politică. Politologeşte vorbind, zău?

Spunea dumnealui aşa: „Mărturisesc că decizia lui Victor Ponta, premierul guvernului Vacaroiu redux, de a ma „elibera” din funcţia de preşedinte al Consiliului Ştiinţific al IICCMER mă ajută să respir uşurat.”

Oare nu ar fi respirat mult mai uşurat Vladimir Tismăneanu dacă şi-ar fi dat demisia imediat ce s-a instalat pontocraţia? Adică acum mai bine de două săptămâni, când Traian Băsescu a semnat decretul de numire ca premier a pontocratului.

Ce ţi-e şi cu meandrele astea ale concretului de care suferă. Mai ales când afirmă acestea: „Sunt politolog şi intelectual public, este dreptul meu să-mi exprim opiniile… Dar n-am exprimat aceste opinii în numele IICCMER ori pe site-ul IICCMER (cu excepţia scrierilor despre comunism şi decomunizare).”

Ia să vedem!

„Iubire şi admiraţie: cordiale felicitări, Gabriel Liiceanu!” de Vladimir Tismăneanu

La atâta ură, niţică iubire şi admiraţie, între nişte bărbaţi aşa fini, nu strică.

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Mass-media/Bloguri. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la La Tismăneanu-ntr-o grădină, a prins jalea rădăcină

  1. Citesc comentariile dl. Tismaneanu in principal ca sa aflu mai multe despre cei care au pretentia sa ma conduca politic dar, cu tot respectul pt cariera academica/didactia a dansului, textele sale sunt insuportabil de decupate de criticile la adresa PDL sau de mentiuni la legaturile pe care le-au avut actuali membri ai acestui partid cu PCR-ul, comunismul si cu comunistii. Cred ca am sa stau o vreme pe aici pt ca e mai relaxat, aerisit mai respirabil.

    • Horia Pană zice:

      Stimate domnule Iancu,

      Vă mulţumesc pentru aprecierile dumneavoastră: „…aici pt. că e mai relexat, aerisit, mai respirabil”.
      Ego-ul meu a fost gâdilat într-un mod plăcut. 🙂

      Pentru a mă cunoaşte şi mai bine de atât, o să-mi permit să vă spun câteva lucruri în acest sens.

      Deşi mă încearcă uneori elanuri subiective – ca pe orice om de altfel – mă străduiesc să am ca temelie în spusele mele valorile şi principiile în care cred, teoriile validate academic şi faptele cotidiene în care personajele politice sau politizate se manifestă, nedeformate de parti pris-uri. Ce să-i faci, avatarurile specializării în cele politiceşti şi cei 7 ani de-acasă cu care mă mândresc… Aţi văzut cum mă bântuie, acú, la urmă, şi pe mine auto-pozitivarea? 🙂
      În acelaşi timp, mă dezgustă prostia, ipocrizia, minciuna (oricât ar fi ea de stilat ambalată).şi măsurarea cu două cântare.
      Dacă observaţi că derapez de la ceea ce am declarat mai sus, vă rog insistent să-mi atrageţi atenţia! Voi fi întotdeauna deschis dialogului critic.

      Mulţumindu-vă încă o dată pentru încrederea ce sunteţi dispus să mi-o acordaţi, vă doresc toate cele bune!

      Al dumneavoastră, Horia Pană

  2. Iovita Catana zice:

    Eu nu stiu cu ce obraz poate fi atacat Ponta ca ar fi comunist sau restautator al comunismului,,el care era un mucos in vremea in catre Tov,Tismaneanu era mare maher la UTC si PCR,in vreme ce taticutul lui era un kominternist convinsalaturi de Gashca Stalinistilor.Crede el oare ca schimbarea numelui din Tismanetky in tismaneanu i-a anulat pacatele.Si lui si la ceilalti li se aplica proverbul”Ce naste din pisica soareci mananca.Dl Tismaneanu cu trecutul lui,era intelept ca dupa 89 sa stea la locul pe care-l merita si sa taca.Daca tacea,nimeni ni i-ar fi reprosat poate nimic.Sa nu invete el pe altii ce a facut EL cu aceleas cuvinte de Rxecutiv PCR.Vladimir si ecilul romanesc ?E ci si o Plosnita luptatoare pentru sanatatea omului.E parerea mea.

    • Horia Pană zice:

      Stimate domnule Catana (Nu ştiu dacă numele dumneavoastră se scrie Catană sau Cătană),

      E limpede pentru toată lumea că Ponta nu este comunist sau restaurator al comunismului. Însă metodele propagandei utilizează transferul de capital de imagine negativă deţinut de unii membri PSD către lider.

      Dar nici Vladimir Tismăneanu nu a fost „mare mahăr” în UTC sau PCR. Aici ne confruntăm cu acelaşi transfer de capital de imagine negativă dinspre tată (Leonte Tismăneanu/Leonid Tisminețki) spre fiu.

      Vedeţi dumneavoastră, dacă validăm zicala „Ce naşte din pisică, şoareci mănâncă”, atunci ar fi validă şi aserţiunea că Ponta, fiind în PSD, a fraternizat cu comuniştii, devenind şi el comunist.

      Vladimir Tismăneanu are însă, în opinia mea, altă meteahnă. De unde i se trage şi comportamentul. Este narcisist şi ahtiat după glorie personală. Şi pentru asta e în stare de orice. Din păcate pentru el, a ales tabăra care a pierdut mult mai reprede decât se aştepta. Şi-acum tună şi fulgeră. Până la următoarea „fereastră de oportunitate”.

  3. Sile zice:

    Am adus si eu anumite critici proiectului d-lui Tismaneanu dar d-l sneezy cred ca exagereaza. Dar e problema lui. Multe din afirmatiile d-lui Tismaneanu la adresa lui Ponta le consider pertinente pentru ca se bazeaza pe fapte. De pilda incercarea de a se deroba de raspundere in cazul lui Grajdan pentru care a semnat cu minuta lui numirea la ISP si declaratia ca el nu e seful ISP pentru a anula respectiva adresa e de tot penibilul. O zi buna !

    • Horia Pană zice:

      Dragă Sile,

      Dacă vorbim despre “proiectul lui Tismăneanu”, aş fi foarte curios să ştiu care-i ăla. La insitutul cu pricina a anulat şantierele arheologice ale crimelor comunismului, iniţiate de Mariu Oprea, dedicându-se simpozioanelor de tipul “între noi şi-ai noştri”. Asta o fi însemnând IICCMER?

      Poate ţi se pare că exagerez, dar tot ce am scris acolo se regăseşte în declaraţii şi fapte. N-am inventat nimic. Ci doar le-am adunat laolaltă în alt chip. Altfel decât pe Hydepark sau Evenimentul Zilei. Că doar nu ne inchinăm doar la aserţiunile unora, ca la totemuri.

      N-am comentat şi nu comentez opiniile lui Tismăneanu despre Ponta. Nici eu nu mă dau în vânt după el. Dar cum poţi să fii păstrat la conducerea IICCMER, când tu îl bălăcăreşti pe noul tău şef direct în toate felurile? Totodată, cum poţi să fi considerat imparţial, nepartizan, când pe toate căile ridici osanale lui Băsescu şi PDL? Eu asta scot în relief. Doza de ipocrizie ce o exhibează.

      Şi, în final, zău că nu ştiu ce are subiectul articolului meu cu ISC (Inspectoratul de Stat în Construcţii, nu ISP, care-i Institutul de Studii Populare) şi tâmpeniile lui Grăjdan.

      Îţi doresc şi eu numai zile bune!

Lasă un răspuns

