Comisia Europeană nu e fată mare

CE Barroso„Când văd politicieni care stârnesc fără ruşine sentimente antieuropene, când văd trusturi de presă făcând acelaşi lucru, nu pot să nu mă gândesc cât de ipocriţi sunt”, scria deunăzi cineva cu pretenţii de jurnalist.

„Şi poate n-aş fi făcut-o dacă de la nivel oficial, de la nivel de reprezentare a celor mai importante instituţii ale statului român, reacţia ar fi fost corectă. Din păcate, raportul a fost profund politizat, iar abordarea publică a fost de multe ori nesinceră”, a declarat cineva cu pretenţii de preşedinte al întregii Românii.

Deci, vorbim despre antieuropenism, ipocrizie, politizare şi nesinceritate. În context european, cum altfel!

Este politizată până-n rărunchi, au ba?

Am citit şi auzit nenumărate intervenţii pline de ifose europeniste care susţineau că nu este nimic politizat la nivelul Comisiei Europene, că aceasta este o instituţie pur tehnică, reprezentând Executivul Uniunii Europene. Nişte tehnocraţi, cum ar spune unii, nişte îngeri, cum ar spune alţii. Numai că avem de-a face cu un fals grosolan, cu o manipulare de proporţii giganteşti.

Comisia Europeană are 27 de membri, porecliţi c(k)omisari – brrr! – atâţia câte state fac parte din Uniunea Europeană. Din aceştia, 15 sunt afiliaţi Partidului Popular European. Deşi la alegerile europarlamentare din 2009 a obţinut 36% din mandate, PPE controlează, în schimb, 55,5% din Comisia Europeană. Preşedintele Comisiei Europene (Barroso, astăzi) este propus de Consiliul European (format din liderii de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii) şi este ales de Parlamentul European. Cum majoritatea statelor europene aveau, în 2009, în fruntea lor guvernări ale partidelor din PPE, rezultatul a fost o majoritate PPE în toată reţeaua instituţională a Uniunii Europene. Deci, e politizare de la un capăt la altul.

Politica fără clientelism e ca nunta fără lăutari

Să vedem cum arată echipa portughezului Barroso, preşedintele Comisiei Europene:

– Johannes Laitenberger: şeful de cabinet al lui Barroso, cu studii în Portugalia şi Germania, este legătura dintre CDU (vezi Merkel) şi cancelaria şefului Comisiei Europene;

– Hugo Cabral: şef de cabinet adjunct, Portugalia;

– António José Cabral, Ricardo Borges de Castro, Raquel Maria Mota Lucas: consilieri, Portugalia;

– Rita Castro Dias, Fatima Rocha Trindade, Maria Luisa Gaiao, Mafalda Vasconselos, Hermina Soares, Natalino Bras, Dora Maria Antunes de Figueiredo, Pedro Gutierrez Cuervo: secretariat Portugalia.

Ne-am putea întreba de ce atâţia experţi portughezi. Probabil, deoarece situaţia Portugaliei arată cam aşa: Guvernul de la Lisabona a primit un pachet de salvare în valoare de 78 de miliarde de euro. Însă de atunci, ţara a fost retrogradată în categoria junk, rata şomajului a crescut simţitor, iar dobânda la obligaţiuni a urcat rapid. Situaţia Portugaliei s-a înrăutăţit. Astfel, rata somajului a depăşit 14%, economia s-a contractat cu 3% în 2012, iar dobânda la obligaţiunile pe 2 ani este foarte aproape de 13%. În plus, datoria publică a atins un nivel uriaş, de 110% din Produsul Intern Brut, cu 20% peste cel sustenabil. Oficialii portughezi şi-au îndemnat şomerii să meargă în Brazilia pentru a-şi căuta de muncă, şi să ajute astfel economia naţională, trimiţând bani rudelor rămase în ţară. Noroc că prietenul Barroso nu-şi uită specialiştii la vreme de restrişte şi i-a scos din ţară.

Comisia Europeană, democraţia şi interesele de lobby

Membrii Comisiei nu sunt aleşi în mod direct, ci sunt desemnaţi prin negocieri între lideri politici şi grupurile politice din care aceştia fac parte. De aici principalul deficit de democraţie al Comisiei Europene: membrii ei nu au o responsabilitate directă în raport cu cetăţenii Europei, iar acţiunile lor nu pot fi sancţionate prin vot.

Un jurnalist interesat de fenomenul politico-economic Roşia Montană a urmat „calea transparenţei” prin meandrele Comisiei Europene. Iată ce a declarat la finalul croazierei: „Zilele trecute căutam nişte informaţii în Registrul de transparenţă al Comisiei Europene (Register of interest representatives). Te doare mintea despre ce găseşti acolo. Şi, mai exact, despre ce nu găseşti. Registrul de transparenţă al Comisiei Europene are mai degrabă un rol publicitar. Afli cine şi în ce domenii face lobby şi care sunt domeniile lor de expertiză, ce companii au interese pe lângă instituţiile europene şi cu ce se ocupă acestea, dar absolut nimic relevant despre modul în care se face lobby, sumele plătite şi cele încasate de cei care fac lobby ori acţiunile pe care le desfăşoară. Aceasta nu e doar concluzia mea. Ea a fost exprimată încă din 2008, la puţin timp după ce Registrul a fost înfiinţat. ‹‹Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene a recunoscut săptămâna trecută că registrul de transparenţă va rămâne pe „jumătate gol”. De fapt, situaţia e mult mai rea decât atât. Registrul nu conţine numele lobbyştilor şi doar o mică minoritate a consultanţei de tip lobby, firme de avocatură, corporaţii şi grupuri de discuţii s-au înregistrat. Aceste firme de consultanţă care au aderat la registru divulgă date fragile şi înşelătoare cu privire la cifra de afaceri şi ceea ce clienţii lor le plătesc, cum se arată şi într-o analiză de caz a celor de la Corporate Europe Observatory.”

Acelaşi jurnalist evocă o situaţie concretă în care Comisia Europeană devine entitate centrifugă în cadrul Uniunii: „Exemplul care mi-e cel mai la îndemână pentru a ilustra acest conflict major e rezoluţia împotriva utilizării cianurilor în minerit, adoptată cu o largă majoritate (aproape 80%) de Parlamentul European pe 5 mai 2010. Au trecut aproape trei ani şi Comisia Europeană refuză să o pună în practică, ignorând voinţa reprezentanţilor a aproape 80% dintre cetăţenii europeni.” Iată cum interesele Uniunii Europene în ansamblu, cele pe care le apără, zice-se, Comisia Europeană, şi nu pe cele ale statelor membre, capătă valenţele re-evaluărilor pe care şi noi le ştim cum nu se poate mai bine!

Componenta politică a Raportului MCV

O recunoaşte cineva care s-a pretins ministru al Justiţiei: „Noi, de regulă, primeam un raport tehnic iarna. De această dată, el conţine o serie de evaluări politice, despre respectarea regulilor de drept, a statului de drept, a independenţei justiţiei.”

Şi cum ar fi altfel, de vrem ce Comisia Europeană este un organism eminamente politic? Şi cine a început politizarea unui document presupus şi obligatoriu a fi tehnic? Răii din ţară? Bunii de-afară? Oricât ar peripatetiza unii pe cărările sofismelor, politizarea înseamnă a orienta ceva non-politic în sens politic. Iar cum politica nu există în sine, ci prin confruntarea partizanatelor, politizarea este ingerinţa partizanatului acolo unde nu-i fierbe oala. Să-ţi fie ruşine celor care politizează, publicule!

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Politica în pioneze. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Comisia Europeană nu e fată mare

  1. Grasul zice:

    Multumesc pentru amabilitatea de a raspunde. Recunosc ca nu mi-am inchipuit ca frazele mele pot fi interpretate ca etichetari, eu ma gandeam la clasa politica atunci cand am folosit cuvintele care v-au deranjat.
    Probabil ca ar trebui sa caut blogul cuiva cu orientari mai de dreapta decat al unui liberal ca sa comentez fara a produce atatea scantei desi in privinta educatiei sau ratiunii imi e greu sa cred ca mai pot evolua suficient.
    Inca o data va doresc numai bine!

    • Horia Pană zice:

      Domnule,

      Nu poţi să te abţii şi pace! Dumneata probabil cauţi un blog mai libertin, nu mai liberal, nu de dreapta, ci de co-militanţi, co-aplaudaci. În acesată situaţie, zău că suntem completamente străini unul de celălalt. Asta în afară de faptul că blogul ăsta nu e nici de dreapta, nici de stânga, şi în nici un caz unul de partid. Îmi pare rău că n-ai înţeles asta până acum, când e cam târziu.

  2. Grasul zice:

    Eu aveam impresia ca mi-am spus opinia despre articol, asa cum l-am inteles eu, chiar daca nu sunt un analist atat de ager la minte ca autorul articolului (nu am creierul chiar atat de mare pe cat mi-as fi dorit).
    Ca opiniile mele nu coincid cu cele ale domnului Pana, asta e foarte adevarat. Ar mai exista oare schimburi de opinii daca ar fi toate identice?
    In timp am invatat ca nu e bine sa inghit pe nemestecate informatii sau sa-mi insusesc puncte de vedere fara macar sa incerc sa aflu ceva mai mult, asa ca pisez interlocutorul cu intrebari sau il contrazic pana ce aflu ceva in plus.
    O data un comentator de pe ziare.com mi-a replicat ca din comentariile mele „se simte” ca am o anumita orientare politica pe care eu nu mi-o insusisem. N-as zice ca isi folosise cerebelul pentru formularea acelei fraze, dar nu vreau sa mut discutia in domeniul psihologie sau in alte domenii pe care nu le stapanesc.
    Stergeti tot ce nu va place din comentariile mele, domnule Pana, e doar blogul dumneavoastra!
    Sanatate si numai bine!

    • Horia Pană zice:

      Domnule,

      Eu ştiu, nu „simt” orientarea dumeavoastră politică. Şi totuşi nu mi-am permis judecăţi de valoare asupra opiniilor sau asupra lipsei de „moderaţie”, ori asupra „defulării şi frustrării” care v-ar încerca. Ştiu cine sunteţi, dar am respectat confidenţialitatea pe care aţi ales-o prin nickname. Aşa consider că este normal, civilizat.

      Partea din comentariu care se referă la subiectul articolului am lăsat-o intactă, după cum vedeţi. Acela este comentariu de opinie şi nu am nici un deranj că nu coincide cu opinia mea. Ce alte dovezi mai bune în acest sens pot aduce decât rabdarea cu care am completat articolele cu comentarii la cele sesizate de dumneavoastră, în atâtea dăţi?

      Puteţi să mă pisaţi cu nenumărate întrebări, dar nu mă ridiculizaţi cu etichete necuviincioase, de genul defulat şi frustrat. Pe lângă altele asemenea de-a lungul timpului şi asupra cărora am atras mereu atenţia. Degeaba, se pare. Aşijderea când cu intenţiel aţi echivalat cu atâta lejeritate o orientare politică – liberalismul – cu ataşamentul partizan, adică la PNL sau USL., deşi v-am repetat deosebirea cu înţelegere. Până ce mi-am dat seama că nici nu vă interesează chestia respectivă, ci doar „ghionturile politicianiste”.

      Vedeţi, domnule, şi eu am o problemă cu cei care folosesc mai degrabă cerebelul decât telencefalul, şi din acesta cortexul. Şi problema nu se rezumă în nici un caz la psihologie. Mai este vorba şi de raţiune şi educaţie. Este unul din motivele pentru care intervin atât de rar în comentariile de pe Ziare.com, în ultima vreme. N-aveţi decât să vă păruiţi acolo până la epuizare! Dar nu aici.

      Da, voi şterge de acum încolo, fără reţinere, orice comentariu care vizează persoana şi nu ideile, care jigneşte în loc să contraargumenteze, care pune etichete în loc să combată raţional.

      Vă doresc şi dumneavoastră sănătate şi numai bine!

  3. Grasul zice:

    Da, ar cam fi cazul sa incepem sa ne scuipam cu comisarii CE ca sa fim in conformitate cu elegantele maniere politice romanesti! Iar cei care nu considera potrivita aceasta actiune sunt doar niste ipocriti, cam asa percep eu mesajul articolului!
    Mi s-ar fi parut totusi mai potrivita o atitudine mai rezervata iar acest articol nu indeamna de loc la moderatie si ratiune rece, pare dimpotriva o consecinta a turbulentelor din vara anului 2012, o defulare a frustarilor acumulate. Probabil ca domnul Pana fiind mai conectat la mediul politic isi manifesta empatia.

    • Horia Pană zice:

      Neamul prost, într-adevăr, va găsi un argument şi în a scuipa.
      Tot adevărat este că unii văd sau simt scuipatul ca pe o ambră divină.

      Nu voi fi niciodată rezervat, cât trăiesc. O să am toate rezervele din lume la 2,5m sub pământ. Iar moderat sunt cu cei de-o seamă. Adică cu cei înzestraţi cu creierul mare, ăla care gândeşte, nu cu cel mic, ăla care doar simte.

      Update: Orice comentariu, de acum încolo, care se referă la persoana mea şi nu la subiectul articolului va fi şters!

Lasă un răspuns

