Starea şcolii româneşti între imputaţii şi dezvinovăţiri

bac-bolintineanu-scandal-4-andreea-alexandruFără excepţie, toate guvernările din 1990 şi până astăzi au fost acuzate, din toate direcţiile, pentru starea execrabilă a şcolii româneşti, şi mereu cu aceleaşi argumente şi aceleaşi ornamente stilistice. Toate guvernările şi-au arogat determinarea şi capacitatea de a reforma un sistem ancrasat de incompetenţă, corupţie endemică şi subfinanţare. Iar realitatea crudă este că nici unul dintre ele n-a trecut dincolo de retorica politicianistă, de „prioritizările priorităţilor”[1] care lăsau mereu problematica învăţământului românesc undeva mai sus de cea a culturii, şi anume pe penultimul loc. Deasupra ei tronează-n feşe respălate Sănătatea. În acelaşi timp, toate guvernările au găsit explicaţii şi justificări care mai de care mai insolite privind declinul sistemului de educaţie din motive de buget, concomitent cu „bocetul vocei naţionale” despre sărmana de ea şi cu risipa bugetară generată de incompetenţă şi clientelism.

Ceea ce s-a întâmplat zilele trecute, atât la testele naţionale, cât şi la bacalaureat nu este, din păcate, o surpriză a acestei guvernări, aşa cum vor unii şi alţii să lase a se înţelege. Este doar un episod dintr-un serial ce concurează telenovela „Tânăr şi neliniştit”. Înţeleg, până la un punct, confruntarea dintre Putere şi Opoziţie, ca şi marja de subiectivism inerentă jurnalistului, om şi el, cu virtuţi şi păcate îngemănate. Ce nu pot însă înţelege este glisarea obstinantă în partizanatul de sorginte dâmboviţeană, unde nimic nu mai este conectat la realitatea concretă, la evidenţe, ci se fabrică câte una, „din bube, mucegaiuri şi noroi”, pentru fiecare situaţie, şi adunate toate într-o saga demagogico-senzaţionalistă.

Aşa şi cu un articol semnat de Emilian Isăilă, scrib şi scripcar la „Adevărul” – Doamne, ce face majuscula din oameni” – şi colaborator la Ziare.com.

Aş fi crezut că îi va fi greu premierului Victor Ponta să facă apologia cinstei, să îşi exprimă viziunile despre reforma învăţământului, să ceară corectitudine şi intransigenţă la examene, când el este beneficiar direct al descompunerii noţiunii de educaţie şi merit. Odată ce nu-şi asumă plagiatul, chiar dacă aşa era moda sau diverşi curteni s-au repezit să deretice printre schelete, cum ar putea să-i fie greu? Numai că, gândind la rece, deşi atins major de ipocrizie, deşi profitor probat al unui fals academic, lui Victor Ponta nu i se poate totuşi bagateliza intenţia de a reforma sistemul educaţional românesc, până când faptele nu vor infirma aceasta. Cum şi celelate guvernări sunt analizate şi apreciate după rezultate şi nu după intenţii.

Spune jurnalistul nostru că „felicitările premierului Victor Ponta adresate ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, în ultima şedinţă de guvern s-au dovedit a fi gratuite”[2]. Eu unul nu le-aş spune gratuite, ci doar premature, de vreme ce sistemul de învăţământ se dovedeşte extrem de bolnav. E foarte bine că au fost identificaţi profesori corupţi şi părinţi şi elevi corupători, dar asta nu probează că „Guvernul USL (…) susţine ‹‹şmecheria››”, cum scrie Isăilă sau că „USL girează reţelele de colectare a şpăgii din educaţie”, cum afirmă fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu. Ştim cu toţii că fraudele şi corupţia din educaţie au existat şi în ministeriatul lui Funeriu, iar procedeul introducerii camerelor de luat vederi în examene au confirmat, în mare parte, starea de lucruri. Să fi girat PDL reţele de colectare a şpăgii din educaţie? Ar fi exagerat. De ce nu este exagerat şi acum?

Habar n-am, de exemplu, ce are de-a face guvernarea USL cu cretinii care şi-au băgat căşti minuscule în urechi şi n-au mai putut să le scoată decât la orelist. A organizat cumva USL vreo tombolă unde a împărţit asemenea dispozitive elevilor?

Mai spune jurnalistul pătruns de propria sa importanţă că „Victor Ponta s-a băgat astăzi peste procurori, luând partea unor suspecţi de furt. Asta îl pune într-o lumină proastă, mai ales că domnia sa are o problemă nerezolvată – plagiatul nesimţit din lucrarea de doctorat”. Nu ştiu nici care este legătura directă între procurori şi plagiat, odată ce Ponta a fost exonerat (iresponsabil) de către singura instanţă, cea academică, prin art.170 din Legea nr.1/2011 a Educaţiei Naţionale. Intervenţia premierului Ponta, legat de „busculada cu circ” se încadrează în opiniile politice pe care le exprimă legitim un politician, mai ales premierul, când se confruntă cu o degringoladă instituţională provocată nu de guvern, ci de procurorii şi poliţiştii care au intervenit. Dovadă declaraţiile contradictorii ale acestora legat de mandatele sub care au acţionat. Ce trebuia să facă Ponta? Să se facă că plouă, că nu-i treaba lui? Probabil că articolul ar fi fost la fel de critic, dar cu câteva schimbări, prin punctele esenţiale. Speculez un pic: „Ca şi în cazul tragediei din Muntenegru, premierul Ponta este preocupat de pregătirea distracţiei de weekend în loc să rezolve problema fraudelor de la examenele de bacalaureat.”

După ce face un pic de orientare turistică printre comentariile politicianului Ponta – Cum şi-o permite Ponta comentarii! – despre datele recensământului şi referendumul de anul trecut, Emilian Isăilă îşi aduce aminte că scrie despre Bac, face stop pe secvenţă şi reia de jos: „Înainte de examen, printr-un discurs sforăitor, premierul a cerut să nu existe fraude la BAC. Dar, dupa cateva zile, a uitat. Cum a detectat un posibil scandal care generează emoţie publică, Ponta a sărit să-şi apere alegătorii.” Dacă schimbăm Puterea cu Opoziţia & Compania de sunet şi culoare, am întâlni, speculez din nou, următoarea frazare: „După examen, printr-un discurs sforăitor, fosrul ministru al Educaţiei acuză fraudele de la Bac. După atâta vreme de ex-ministeriat a uita situaţia din mandatul său. Cum a detectat un posibil scandal care generază emoţie publică, Daniel Funeriu a sărit să-şi recâştige alegătorii.” Cam aceeaşi Mărie, cu altă pălărie.

Cine crede că îl apăr pe Victor Ponta sau pe Remus Pricopie de acuzaţiile îndreptăţite, să citească din nou prima parte a articolului. Dar de atacuri neîndreptăţite apăr pe oricine. Chiar şi pe Daniel Funeriu.


[1] Dacă tot vorbim despre educaţie, e bine de ştiut că în limba română nu există verbul „a prioritiza”. Dintr-un motiv foarte simplu: prioritate înseamnă întâietate, însuşirea de a fi primul la nivel temporal, de a ocupa primul loc ca importanţă, de a fi primul într-o serie etc. Pluralul „primii” nu înseamnă deloc că toţi aceştia ocupă acelaşi loc în timp, ci că sunt un segment dintr-o ierarhie care începe cu numărul 1. Când un obiect sau subiect devine prioritar, el este introdus în ierarhia obiectelor sau subiectelor pe locul întâi şi basta. Nu „prioritizezi”, deoarece verbul exprimă o acţiune, existenţa, recepţionarea pasivă a unei acţiuni exterioare, o transformare. Deci, verbul nu există decât într-o lume dinamică, deoarece chiar şi verbul „a sta” este o raportare faţă de o mişcare sesizabilă.

[2] Mi-am permis să corectez punctuaţia acestui absolvent de bacalaureat. Nu pot spune nimic despre vreo facultate, pentru că nu există informţii publice despre aşa ceva.

Anunțuri

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Mass-media/Bloguri și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Starea şcolii româneşti între imputaţii şi dezvinovăţiri

  1. Jan Valjean zice:

    Scandalul televizat de la liceul Bolintineanu este o diversiune care sa abata atentia romanilor de la rezultatele recensamantului din 2011 care arata negru pe alb ca natiunea romana este in pericolul de a disparea de pe fata pamantului avand in vedere scaderea dramatica cu 1,5 mil. persoane a populatiei Romaniei.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s