Delirul ca nouă realitate

accident-aviatic-avion-prabusit-apuseni

Cum s-a văzut şi în ultimele zile, jurnaliştii sunt cei mai competenţi oameni de pe aceste meleaguri. Şi nu mă refer la competenţa în cadrul profesiei lor, ci în orice domeniu de activitate umană. Poate cu excepţia comentatorilor la producţiile lor gazetăreşti, a căror pricepere în toate se-nmulţeşte cu zece, deci îi cam întrece. Ideea că orice meserie este practicată de cei care au învăţat-o – adică ideea de specializare – este aruncată la „coşul de gunoi al istoriei”. Nu pun în discuţie acum însăşi pretenţia că ar fi specialişti ai presei, mai ales că aş avea motive întemeiate să o contest argumentat. Pot începe, de exemplu, cu evidenta necunoaştere a limbii române şi cu sărăcia vocabularului utilizat. Dar nu asta e tema intervenţiei mele, ci un recent articol calat pe un sondaj „anti-sociologic” de pe Ziare.com, aflat încă în desfăşurare, şi care arată astfel:

Cine e responsabil pentru întârzierea operaţiunilor de salvare din Apuseni?

1. Guvernul; 2. STS; 3. Romatsa; 4. Raed Arafat; 5. MAI; 6. Altele; 7. IGSU; 8. Poliţia

În primul rând, aşa-zisul sondaj de opinie este precedat de un articol în care sunt servite deja verdicte asupra instituţiilor incriminate, ceea ce subminează complet obiectivitatea răspunsurilor; dacă aşa ceva mai există într-o comunitate fracturată pe linii partizane ireconciliabile şi de intoleranţă la dialog.

În al doilea rând – nu am certitudinea că avem de-a face cu o ignoranţă crasă sau cu o formă de manipulare – ni se oferă un „ghiveci” între instituţiile statului şi o persoană, Raed Arafat. Ori numim instituţiile statului implicate direct, ori persoanele cu funcţii de decizie din acele instituţii. Şi, în aceste vitrege condiţii, de ce a fost iertat Radu Stroe? Amestecându-le se ratează şansa obiectivităţii unei investigaţii, chiar aşa aberantă cum este aceasta. Există o metodologie de a construi şi astfel de sondaje, însă jurnaliştii-savanţi ştiu fără a mai fi nevoie să şi ştie cum anume.

În al treilea rând, dar conex punctului anterior, este „ghiveciul” instituţional însuşi. Avem pe de o parte Guvernul, iar în continuare avem MAI, în cadrul căruia funcţionează IGSU şi Poliţia, ca şi Romatsa, dar fără a fi pomenit Ministerul Transporturilor, sub a cărui autoritate se află. Întrebarea firească este dacă responsabilitatea este a Guvernului în ansamblu, înseamnă că nu doar MAI sau nepomenitul MT sunt incriminabile, ci şi Ministerul de Externe, al Justiţiei, al Culturii etc. Ori scriem ministerele implicate direct, ori instituţiile specializate din subordinea respectivelor ministere, ori ne lăsăm de meserie.

În al patrulea rând, dacă tot a fost pomenit STS, de ce nu apare în sondaj şi CSAŢ, sub a cărui coordonare se află, ori chiar Preşedintele, şeful CSAŢ şi cel care a numit conducerea STS?

În al cincilea rând, ce anume înseamnă Altele? Cumva primăria comunei Horea? Serviciul de cadastru? Clubul de delta-planorişti? În „ghiveciul” ce-şi are originea într-o minte semieducată nici nu mai contează că întrebarea Altele este utilizată ca întrebare deschisă, adică subiecţii sondajului numesc ei acele „altele”.

Am citit şi răscitit mai toate producţiile jurnalistice pe această temă, plus comentariile adeseori inept emoţionale, am citit actele normative ce privesc o asemenea tărăşenie transformată într-un accident funest şi am citit explicaţiile celor care chiar au habar despre cine, ce şi cum face într-o astfel de întâmplare. Şi am ajuns la concluzia că în acest caz a existat o combinaţie tragică de erori, fără a le pomeni pe toate, care nu prea absolvă pe nimeni:

– Pilotul – care ar fi trebui să se întoarcă din drum la constatarea givrajului, pe aeroportul din Sibiu şi care apoi a trecut pe VFR (reguli de zbor la vedere) în loc să rămână pe IFR (reguli de zbor după instrumente), coborând sub 1500 m, fapt ce l-a făcut invizibil atât pentru Romatsa, cât şi pentru unitatea Centrului de Operaţii Aeriene al MapN din zonă. Totodată, avionul a emis pe frecvenţa de „homing” (locală), de 121,5 Mhz, în loc de frecvenţa internaţională, de 406 Mhz, care să comunice prin satelitul geostaţionar alocat.

– Ministerul Comunicaţiilor, care, conform unor informaţii, n-a mai plătit din 2009 abonamentul pentru Centrul de Control de la Moscova.

– Ignoranţa şi incompetenţa unor factori de decizie (miniştri, responsabili IGSU, Romatsa, STS, Servicul 122) privind procedurile de alertare şi de intervenţie. Sunt foarte curios câte exerciţii de alertare, locaţie şi salvare s-au făcut şi câţi bani s-au cheltuit pentru presupusele exerciţii. Lipsa de coordonare evidenţiată de acest accident mă îndeamnă să cred că nu s-au făcut exerciţii decât, poate, pe hârtie.

Toate acestea, plus relieful şi o vreme care a împiedicat survolul de localizare a avionului prăbuşit au dus la acest nefericit deznodământ.

Nu vreau să par cinic, nu sunt, dar ţin minte că au mai fost nişte accidente de acest gen, fără supravieţuitori, şi nu a produs o asemenea isterie. Şi spun isterie, deoarece mass-media au inflamat spiritele în aşa hal încât nimeni nu a mai ascultat de raţiune, de informaţiile avizate, de probe, aşa preliminare cum sunt la acest moment. O mare de oameni s-a emoţionat, s-a scandalizat şi s-a specializat în aeronautică şi procedurile din acest domeniu, despre care nu prea cunoaşte mare lucru.

Ca şi în alte domenii, patima întunecă minţile şi instaurează haosul. Căci haos şi delir avem atât la nivelul instituţiilor statului, cât şi la nivelul jurnalismului şi publicului ţintă.

 

Anunțuri

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Mass-media/Bloguri și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Delirul ca nouă realitate

  1. Horia Pană zice:

    Annya şi Jan Valjean,

    Eu am scris despre „o combinaţie tragică de erori”, nu că „mortul e de vină”.

  2. Annya zice:

    Ce e cel mai trist e ca zi de zi ne dam seama ca traim intr-o tara in care nepasarea e la ea acasa. Ca vina mingea e aruncata de la unul la altul si in cele din urma mortul e de vina pentru absolut tot , inclusiv ca a fost nevoie de 6 ore pentru ca avionul sa fie gasit!

  3. Jan Valjean zice:

    Dle. Pana,stiti cum se spune intotdeauna:Mortul-aici pilotul,este de vina.Pana si decanul de la Institutul de Stiinte Aerospatiale,afirma ca Iovan este de vina,ca nu s-a intors la Sibiu.Oricum,timpul nu mai poate fi dat inapoi,iar incompetenta fara limite ale celor care se afla in posturi de conducere ale diferitelor organisme de stat,este nesimtita si imputita.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s