Vremea lui Pricină Vodă

PricinaPricină Vodă al meu este un personaj colectiv, bântuit de disonanţe cărora arareori le găseşte câte un răspuns adecvat din punct de vedere logic (dacă îl şi caută cumva). Este personajul sentimental şi resentimentar în acelaşi timp, ceea ce-i potenţează o criză perpetuă şi o lipsă acută de apetit pentru dialogul efectiv. În sufletul său numitorul comun îşi dă obştescul sfârşit după ce este stigmatizat ca erezie, deoarece numitorul comun este privit ca un compromis care doar compromite.

Avem astfel de-a fac cu pricina unora versus pricina celorlalţi, cu toţii fiind convinşi, într-o măsură mai mare sau mai mică, de faptul că realitatea percepută de fiecare în parte este singura adevărată. Îşi aleg un „cuibar” confortabil, cu o lejeritate exuberantă, mimând frecvent valori şi principii într-un melanj ideologic şi imagologic frapant. Faptul că, în această halima a convenabilităţilor, invariabil, se confruntă cu evidenţe care le contrazic convingerile devine, la un moment dat, mai puţin important decât apartenenţa la respectivul „cuibar” în care-şi depun ouăle sacralizate ale neîndoielii. Fireştile dezamăgiri le transferă, cu nonşalanţă sau cu o anumită doză de versatilitate şi turpitudine pe care le dizolvă în zeama „înaltelor idealuri” şi pe care le-au îmbrăţişat, altor cauze şi în cârca altor vectori ai cauzelor. Îşi construiesc apoi – recunosc, adesea cu abilitate – un pachet argumentativ care merge, de cel mai multe ori, dinspre o concluzie prefabricată către premisele care să o justifice. Smintită sucitură. 

Fără îndoială, cei 25 de ani de „democraţie postişă”, care a încremenit cea mai mare parte a societatăţii în lehamite, iar pe reprezentanţii politici în vicioase rutine ale autoreproducerii ne afectează şi ne disperă deopotrivă; pe unii, mai puţini, în mod constant; pe cei mai mulţi alternativ, după cum ajung sau nu favoriţii lor în poziţii de putere. Pricinile se iţesc însă în clipa în care, cu aceeaşi lipsă de dicernământ şi cu aceeaşi fervoare, idealizăm faptele de arme ale favoriţilor şi le afurisim pe cele ale vrăjmaşilor. Fiindcă nu putem ieşi nicicum din paradigma războiului care musai să anihileze o parte a societăţii pentru ca partea cealaltă să se simtă bine. În acest scop suntem capabili să tolerăm rabatul de la valorile şi principiile pe care altfel le etalăm ostentativ. Reiau aici un exemplu al acestei mentalităţi, deşi formele pe care le ia sunt mult mai diverse şi ţintesc spre toate taberele politice: Cine nu este corupt în politică? Da, dar politicieni precum Băsescu s-au corupt tocmai să poată ajunge la vârf de unde să lovească în mafia politică ce a distrus România.” 

A fi contra devine, nu în puţine ocazii, mai degrabă „fashion correct” decât „political correct” sau „moral correct”. Să fie doar partizanatul explicaţia acestui comportament? E cam prea la îndemână, pe principiul „briciului lui Occam”, într-o interpretare superficială. Cum la fel de superficială este raportarea uzuală la principiul machiavellic al scopului care scuză mijloacele.

Am observat că numeroşi practicanţi ai pricinii nici măcar nu sunt membri ai vreunui partid, nu sunt implicaţi în activitatea vreunei organizaţii civice şi nici măcar nu participă la vreo mişcare de protest, deşi semnează convocator după covocator cu exacerbată înflăcărare. Dar nici apolitici nu pot fi numiţi, câtă vreme au opinii manifeste şi ferme privind fenomenul politic. Cu toate că printre ei sunt unii care se prezintă astfel, probabil din dezgust faţă de „toată clasa politică”, o absolutizare păguboasă care fie demoralizează până la condamnata lehamite şi perversa neparticipare civică şi politică a cetăţenului, fie înverşunează până la fracturi iremediabile, la fel de perverse, între societate şi politic. Fuga în tunuri de fildeş, în coterii marginale sau în tembelism, simulând de fapt îngrijorarea, vigilenţa şi activismul în războiul veşnicelor pricini nu face altceva decât să statornicească actuala realitate.

„Democraţia originală”, căreia îi suportăm încă nefastele consecinţe perpetuate în toate alternanţele la putere, este o justificare agresivă şi dispreţuioare a puterii politice în exerciţiu. „Democraţia de vitrină”1 este o justificare a opoziţiei la puterea politică în exerciţiu, care se cantonează în repetabile diagnostice, neurmate însă şi de o terapeutică perceptibilă dincolo de discurs. Adaptabilitatea la „starea de fapt” (din oportunism, parvenitism, incompetenţă, indolenţă sau ticăloşie) este devorantă pentru tot ce înseamnă punerea în practică a valorilor şi principiilor clamate.

În vremea lui Pricină Vodă toţi suntem duşmani, căci până şi amiciţiile par să se coaguleze şi să se facă auzite doar prin notele din Marşul Duşmăniilor.

Le mulţumesc însă celor care nu se regăsesc în această înşiruire de vorbe, celor pentru care confruntarea de idei şi fapte nu este războiul perpetuu pentru care să caute, cu obstinaţie, justificare. Putem coexista cu părerile noastre diferite şi bine intenţionate chiar fără a ne da toată ziua la gioale, după ceafă, peste gură şi să luăm în seamă ceea ce este corect, fezabil şi fiabil în părerile şi acţiunile noastre. Dacă tot o ţinem una şi bună că vrem să trăim într-o societate normală.

1Mihaela Miroiu, în „România. Starea de fapt”, Nemira, Bucureşti, 1997 (co-autor cu V. Pasti and Cornel Codiţă)

Anunțuri

Despre Horia Pană

Licenţiat şi master în Ştiinţe Poliitce
Acest articol a fost publicat în Politica în pioneze și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Vremea lui Pricină Vodă

  1. Ioan Marcu zice:

    Realitatea este cruda si dureroasa,dar natiunea romana doarme asteptand ceva care s-o scoata din somnul cel de moarte,ceva ce nu mai vine.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s